ترافیک ستاره‌های موسیقی در آلبوم «دل صدا»

del-seda

آلبوم «دل صدا» با حضور ستاره های موسیقی پاپ یکی از مهمترین آثار موسیقی در زمینه دفاع مقدس محسوب می شود، بهنام صفوی از تجربه حضور در این آلبوم که قرار است اواخر آذر وارد بازار موسیقی شود، می گوید.

به گزارش مجله موسیقی ملودی به نقل از روزنامه هفت‌صبح، تولید آلبوم های گروهی یا چندخواننده ای در ایران تبدیل به یک سنت شده است. چندسالی هست که به مناسبت های مختلف تهیه کننده هایی پیدا می شوند که خواننده های نامدار را کنار یکدیگر جمع می کنند و یک آلبوم مناسبتی و به ظاهر متفاوت منتشر می کنند. «دل صدا» هم آلبومی از همین جنس است. آلبومی مانند «خاص» و «سلام آقا»؛ البته این بار به بهانه دفاع مقدس، حدود سه ماهی می شود که تولید آلبوم به صورت چراغ خاموش شروع شده است اما با این حال حواشی زیادی هم به دنبال داشته است.
در ابتدا صحبت هایی مبنی بر این که ستاره های دیگری مثل بنیامین و مازیار فلاحی هم حضور داشته باشند، شنیده می شد اما خواننده هایی که در این آلبوم حضور دارند برخی از پایه های مهم آلبوم های گروهی هستند. در این آلبوم که هر خواننده ای تنها سهم اجرای یک ترانه را داشته، اغلب خواننده ها مسئولیت کارهای خود را مثل آهنگسازی و تنظیم را خود برعهده داشته اند و به همین منظور کمتر خواننده ای از فضای کار خواننده دیگر اطلاع دارد.

این برای اولین بار است که مدیران حوزه دفاع مقدس تصمیم گرفته اند به سراغ موسیقی پاپ بروند. تعدادی از ستاره های پاپ سعی کردند به شیوه متفاوتی ازسال های جنگ حرف بزنند. محسن چاوشی، فرزاد فرزین، بهنام صفوی، شهاب رمضان، مهدی یغمایی و فریدون آسرایی از فعالان این عرصه، هرکدام با اجرای یک قطعه احساس تعلق خاطر خود را نسبت به این موضوع نشان می دهند. بهنام صفوی از چگونگی پیوستن اش به این آلبومن و حرف هایی که در این سال ها می خواسته عنوان کند، می گوید…

  • منتظر یک فرصت بودم

بهنام صفوی، خواننده این آلبوم که پیش از این هم با همکاری در آلبوم «خاص» در کنار محسن چاووشی، علی اصحابی، رضا یزدانی حضور داشت از چگونگی پیوستن اش به دومین آلبوم گروهی اش می گوید: «زمانی که از طرف موسسه «بشارت حق» با من تماس گرفتند تا کاری را برای دفاع مقدس بسازم، احساس کردم مدت ها منتظر چنین پیشنهادی بودم تا به نوعی تشکر و تقدیرم را نسبت به شهدای هشت سال دفاع مقدس ابراز کنم. چون به هر حال سال های جنگ برای هر ایرانی یک ارزش محسوب می شود که به نظرم اگر هر شخص دیگری با چنین پیشنهادی مواجه می شد، نمی توانست آن را رد کند. در کنار این مسئله مهم حضور خواننده های دیگر این آلبوم از امتیازهای مهم آن محسوب می شد. خوشبختانه همه کسانی که در این آلبوم حضور دارند از همدوره های همدیگر هستند و تا حدودی شروع فعالیت هایمان هم در موسیقی در یک دوره بود.»

pop-stars

  • حس نزدیک شدن به آن دوران

بهنام صفوی که خود در آبادان به دنیا آمده و خاطرات بسیاری هم از لحظات جنگ در ذهنش مانده، سعی بر این داشته تا حس نزدیکی به آن دوران را عمیق تر در ترانه اش جای دهد: «از آنجایی که پذیرفتن این کار از همان ابتدا هم احساس مسئولیت بالایی را می طلبید، هریک از ما ا بتدا باید حس قرارگرفتن در آن مقطع را در وجودمان ایجاد می کردیم تا بتوانیم با اجرا و ارائه اش حس کنیم که واقعیت ها را زنده نگه داشته ایم و باید برای نسل جدید بازگو کنیم.»

  • توجه به سلیقه های مردمی

یکی از امتیازهای مهم این آلبوم همانطور که بیش از هر مسئله دیگری آشکار است، حضور خواننده های مطرح پاپ است که هریک با اجرای یک ترک سهم مهمی شاید در موفقیت آن داشته باشند: «نکته بسیار مهمی که شاید این نوع آلبوم ها در بازار به موفقیت نسبتا بالایی دست پیدا می کنند؛ درنظرگرفتن سلیقه های مردمی است تا آنها به خاطر اینکه خواننده دلخواهشان در اثری حضور دارد و می خواهند کار جدید او را گوش دهند به طروف آن بروند، چون به هر حال هر خواننده ای مخاطب خاص خودش را دارد.

البته در مقابل این قضیه، عده ای هم به این خاطر که خواننده های متعددی در یک آلبوم حضور دارند به طرف آن می روند. به همین منظور معتقدم که درصد مخاطبان آلبوم های گروهی، تقریبا بالاست. باتوجه به اینکه تنها هدفی که برای آلبوم های گروهی از ابتدا در نظر گرفته می شود، جمع شدن عده ای از خوانندگان در یک مجموعه است تا همه بخواهند در رابطه با موضوع واحد و مشخصی صحبت کنند اما نباید فراموش کرد، تنها مسئله ای که چه در کارهای گروهی و چه انفرادی مهم است و باید به آن توجه شود، تولید و ارائه یک اثر خوب و ماندگار است.»

  • تفاوت در اجرا و لحن

صفوی، در رابطه با ترک «طاقت ندارم» و اصولی که سعی کرده در ساخت این قطعه به آنها توجه کند، می گوید: «شعر این قطعه را سید محمد کاظمی سروده که آهنگسازی و تنظیم اش را هم خودم به عهده گرفتم. باتوجه به اینکه حین انجام کار سعی بر این داشتم که زیاد به بازار توجه نکنم تا چه کاری با استقبال مواجه می شود و چه کاری نه؛ مهم ترین مسئله این بود که خیلی تلاش کردم «طاقت ندارم» با دیگر کارهایم در نوع اجرا و لحن اش متفاوت باشد. این کار در ابتدا با کلام شروع می شود که در ادامه، داستان در قالب یک ترانه روایت می شود».

  • تشخیص از روی احساس

از نظر صفوی در سال های اخیر، توجه مردم نسبت به موسیقی و دیدگاهشان نست به آن دچار تغییراتی بوده: «به نظرم این سال ها دیدگاه و نگرش مردم نسبت به موسیقی خیلی بهتر شده و احساس می کنم مردم حتی دقیق تر هم به موسیقی گوش می کنند. اما اغلب مردم هیچ نوع شناختی از ساختار و ترکیب موسیقی که به آن گوش می دهند، ندارند و اغلب فقط شنونده صرف هستند. حتی اگر شنونده ای هم تشخیص دهد که چه نوع کاری خوب است یا بد، یقیا از روی احساسش گفته است.»

  • باید موسیقی هم در مدارس آموزش داده شود

از نظر او این بی توجهی باید به صورت ریشه ای بررسی شود: «باتوجه به اینکه درصد مخاطبان و هنردوستان در کشور مان بالاست، همانطور که می دانید ما کمتر رسانه اطلاعاتی در اختیار داریم که به موسیقی و اخبار موسیقی بپردازد، چون به غیر از دو سایت و مجله موسیقی رسانه دیگری نداریم که به صورت جدی به موسیقی بپردازد. البته چه خوب بود که موسیقی هم مثل نقاشی و خطاطی از همان ابتدا در مدرسه ها آموزش داده می شد و این هنر هم از جایگاه بسیار مهمتری برخوردار می شد. چون اگر از ابتدا تعریف کارآمدتری از موسیقی ارائه می دادند، به تدریج مردم هم با سبک های موسیقی آشنا می شدند و این شناخت هم با آنها و فرهنگشان عجین می شد.»

behnam-safavi

  • تبعیض های تبلیغاتی

از نظر او موسیقی در این سال ها به گونه ای رشد کرده که در حال حاضر رقابت بین خواننده های پاپ بیش از هر عرصه دیگری و آلبوم هایشان در فصل هایی که عرضه می شوند، بیشتر احساس می شود: «متاسفانه ما خواننده ها به خاطر برخوردار نبودن از تبلیغات محیطی، بیشترین ضربه ها را می خوریم که این مسئله بسیار برای اهالی موسیقی آزاردهنده است. درصورتی که در تمام مناطق شهر تبلیغات و بیلبوردهای سینمایی را می بینیم که هنرپیشه ها با آرایش های عجیب و افتضاحی در معرض دید مردم قرار می گیرند. در حالی که در هیچ یک از این مناطق حیت یک بیلبورد کنسرت و آلبوم هم وجود ندارد. متاسفانه این تبعیض ها باعث عدم یکدستی در کشورمان می شود که همین تبعیض ها بین فعالان این دو عرصه، به مسئله ای آزاردهنده برای قشر ما تبدیل شده.»

  • ما احتیاج به معروف شدن نداریم!

او در ادامه درباره این تبعیض ها توضیح می دهد: «باتوجه به اینکه هنرپیشه همیشه از کانال هایی چون نصب بیلبوردهایشان سر در سینماها، مجله و روزنامه ها همیشه در معرض دید قرار دارند اما نمی دانم چرا فقط نسبت به ما که می خواهیم تبلیغاتی برای کارهایمان کنیم تا مردم اطلاعات بیشتری نسبت به آن داشته باشند، کوتاهی می کنند و این مسئله در این سال ها به داستان بلندبالایی تبدیل شده. البته خواننده ها نیازی به این مسئله ندارند که چهره هایشان بیشتر شناخته شود، چون معروفند اما آنها می خواهند کارهایشان معرفی شود چون واقعا ما خواننده ها در حال حاضر با کمترین امکاناتی، کارهایمان را به مردم تحویل می دهیم. درحالی که هریک از ما هم احتیاج داریم در رابطه با کارهایمان اطلاع رسانی کنیم ولی با فضای موجود مخاطب هم به نوعی از اینکه سریع تر با کاری ارتباط برقرار کند و بداند چه آلبوم و کنسرتی در چه زمانی می آید، بی نصیب می ماند.»

  • در حال و هوای آلبوم قبلی

از نظر او اهالی اصلی موسیقی مخالفتی با این موضوع ندارند: «من خودم همیشه پیگیر این قضیه هستم و می دانم اهالی موسیقی مشکلی با این قضیه ندارند و این اطرافیان هستند که عدم توجه به این مسئله را پررنگ تر کرده اند ولی من از طریق رسانه شما عنوان می کنم که مسئولان در رابطه با این مسئله بسیار مهم تصمیم جدی بگیرند.»

اما صفوی بعد از آلبوم «دل صدا» این روزها درگیر تولید و اتمام آلبوم جدیدش است تا به زودی آن را روانه بازار کند: «عشق من باش» آلبوم جدیدی است که در تلاشم انشاالله نیمه اول بهمن ماه آن را روانه بازار کنم. محتوای این آلبوم در راستای آلبوم قبلی ام «بگو دوستم داری» است که به صورت به روز شده تری تولید شده و امیر ارجینی و پگاه موسیقی شاعر و محمد کاظمی ترانه سرای آن هستند. سیروان و زانیار خسروی تنظیم این کار را به عهده گرفتند و خودم و شهاب رمضان هم ملودی و آهنگسازی را انجام دادیم.»

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*