گزارش چندرسانه‌ای از گروه ژوان: میعاد با موسیقی ملی

zhouan-group-melodymag-small

گروه موسیقی «ژوان» در پاییز سال ۱۳۸۳ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد. این گروه با هدف «اعتلای موسیقی ملی ایران» و همچنین پرداختن به نغمه‌های غنی و زیبای خطۀ کردستان تاسیس شد و تاکنون فعالیت‌های مختلفی را در زمینۀ موسیقی ملی ایران انجام داده است.

«رهام سبحانی» آهنگ‌ساز جوانی‌ست که به‌عنوان موسس و سرپرست گروه ژوان شناخته می‌شود. او در سال ۱۳۸۷ به همراه گروه ژوان، مقام نخست بیست و چهارمین جشنوارۀ موسیقی فجر را به دست آورده است. این گروه هم‌چنین در سال ۸۶ در جشنوارۀ موسیقی نواحی (به زبان کردی) به روی صحنه رفته و آلبوم کردی «پیر میخانه» را به آهنگ‌سازی رهام سبحانی در همان سال ضبط کرده است. سپس در سال ۸۷ آلبوم «مقام آتش» را با صدای «حسن شرقی» و خانم «هاله سیفی‌زاده» ضبط کرده و کنسرت این آلبوم را نیز در اردیبهشت ۱۳۸۸ در سالن نیاوران اجرا کرده است. این کنسرت با صدای خانم «هاله سیفی‌زاده» اجرا شده و سپس، آهنگ‌های «موج خون»، «چشم به‌راه»، «دلبر عیار» (به یاد روانشاد پرویز مشکاتیان) و «بشارت فریاد» طی سال‌های ۸۸ تا ۸۹ از سوی گروه ژوان به آهنگ‌سازی سبحانی ضبط شده‌اند.

گزارش ویدیویی را ببینید

( حجم این فایل ۳/۳ مگابایت و کیفیت آن متوسط است)

 

| Open Player in New Window

دانلود فایل ویدیویی با کیفیت خوب (۱۴/۹ مگابایت)

با وجود این کارنامه حرفه‌ای هیچ‌کدام از آلبوم‌های موسیقی گروه ژوان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران مجوز دریافت نکرده‌اند. دلیل این امر، استفاده از صدای خوانندۀ خانم در آهنگ‌های آلبوم‌های موسیقی گروه ژوان بوده است.
رهام سبحانی توضیح می‌دهد که در نمونۀ آهنگ‌هایی که برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد فرستاده می‌شوند اثری از صدای خوانندۀ خانم نباید وجود داشته باشد. اگر هم باشد باید چند هم‌خوان خانم باشند و صدای پس‌زمینه را تولید کنند که در زیر صدای خوانندگان مرد محو شود. سبحانی خاطرنشان می‌کند: اگر صدای خواننده زن در آهنگ از یک حدی بیشتر باشد ارشاد، نمونۀ آهنگ‌ها را پس می‌فرستد که اصلاح شوند. البته ما هیچ‌وقت زیر بار این اصلاحیه‌ها نرفته‌ایم.
در معرفی گروه ژوان در وب‌سایت رسمی این گروه آمده است: ژوان، گروهی است که با تولید انبوه، تجاری و به خصوص خواننده محوری مخالف است. این گروه می‌کوشد که با تفکر جمعی و احترام به جایگاه تک‌تک نوازندگان و اعضای گروه، به راه خود ادامه دهد. این گروه، مستقل است و از سوی هیچ ارگان یا نهادی مورد حمایت قرار نگرفته و هر آن‌چه از خود بر جای گذاشته حاصل زحمات شبانه‌روزی و سرشار از دوستی و یکرنگی اعضای خودش است.

zhouan-group-melodymag

رهام سبحانی به مشکلات کار اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که بنا به اقتضای شرایط، از کار کردن یک گروه یا یک آهنگ‌ساز ممکن است استقبال شود و یا به‌شدت با آن برخورد شود. در ابتدای سال ۱۳۸۸ گروه ژوان کنسرتی را با صدای خانم هاله سیفی‌زاده در سالن نیاوران به روی صحنه می‌برد و مدتی بعد بنا به اقتضای شرایط، از کار کردن آهنگ‌ساز جوان و مستعدی مانند رهام سبحانی جلوگیری به عمل می‌آید. این هنرمند می‌گوید: متاسفانه افرادی که در ارشاد برای اعطای مجوز آلبوم‌های موسیقی، پشت میز نشسته‌اند به‌طور کل شعر را نمی‌فهمند. موسیقی را نیز. برای شعرها باید جداگانه مجوز صادر شود و برای آهنگ‌ها و صداها هم مجوزی جدا لازم است. وقتی یک‌نفر به شما می‌گوید که سه کلمه از فلان مصرع مورد دارد و آن‌را خط می‌زند و به اصطلاح، ممیزی می‌کند، یعنی این‌که شما در این بیت، باید آن سه کلمه را حذف کنید و به جایش کلمات دیگری را استفاده کنید! آیا چنین افرادی صلاحیت بررسی اشعار را برای اعطای مجوز دارند؟
گروه ژوان از موسیقی ایرانی و کردی استفاده می‌کند و برای این دو بخش، خوانندگانی جداگانه دارد. در ابتدای سال ۹۰ حداقل دو مرتبه، مجوز برگزاری کنسرت این گروه در مناطق کردزبان کشور، لغو شده است. ماجرای لغو ناگهانی مجوزی که از سوی اداره ارشاد شهرهای تهران، ارومیه و بوکان صادر شده بود، بسیار تاسف‌آور است. سبحانی می‌گوید: وقتی این اتفاق به‌طور مداوم بیافتد، اعضای گروه ممکن است دلسرد شوند. آن‌ها مدت‌ها تمرین کرده‌اند و از کار و زندگی‌شان زده‌اند که به شهر دیگری بیایند و روی صحنه بروند اما مجوزهای کنسرت، یکی بعد از دیگری لغو می‌شوند آن‌هم درست در آستانه اجرا و زمانی‌که نوازندگان خودشان را آماده می‌کنند که روی سن بروند.
سرپرست ژوان، سبک این گروه را سنتی نمی‌داند و تاکید می‌کند که سبک کار ما موسیقی ملی است. او می‌گوید: ما گروه فولکلور نیستیم. سنتی نیز کار نمی‌کنیم. آهنگ‌سازی، تنظیم و اشعار همه مدرن و آکادمیک هستند و سعی داریم از تکرار و تعصب دوری کنیم. او سنت‌پرستی را دلیل دور ماندن و عقب‌ماندگی می‌داند و می‌گوید موسیقی سنتی را مردم آن‌قدر شنیده‌اند و آن‌قدر بازخوانی شده که نیاز فراوانی به نوگرایی و تغییر در آن احساس می‌شود. از نظر این آهنگ‌ساز جوان، زنده‌یاد «پرویز مشکاتیان»، «حسین علیزاده» و «گروه کامکارها» از پیشگامان نوگرایی در موسیقی سنتی هستند.

  • تهیه و تنظیم: تیم چندرسانه‌ای مجله موسیقی ملودی

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*