درباره «خاطرات مبهم» آخرین آلبوم رضا یزدانی

reza-yazdani-khaterate-mobham

ششمین آلبوم رضا یزدانی، “خاطرات مبهم” چند روزی است منتشر شده و علاقمندان یزدانی روزهای خوبی با این آلبوم دارند. خود من که به شخصه ، طی چند روزی که آلبوم را خریده ام ، بارها به موزیک های آن گوش داده و از صدای یزدانی ، که دیگر کاملا در سبک خود شاخص شده و خودنمایی می کند لذت برده ام.

یزدانی که با یغما گلرویی شروع به کار کرد ، و در چند آلبوم اول (شهر دل ، هیس و پرنده بی پرنده) تنها ترانه های یغما را خواند ، پس از آلبوم چهارم(ساعت بیست و پنجم) و مشکلی که بین وی و گلرویی پیش آمد ، در آلبوم پنجم (ساعت فراموشی) دیگر از ترانه های گلرویی خبری نبود. آلبومی که با وجود موسیقی بسیار جذاب ، فقدان ترانه های فاخر در آن دیده می شد. خیلی ها یزدانی را بدون گلرویی ناقص می دیدند و این آلبوم کمی هواداران را مایوس کرد.

اما با انتشار آلبوم خاطرات مبهم ، که باز هم خبری از گلرویی نیست ، اما ترانه های بسیار محکم و دلنشین همراه با موسیقی ناب کارن همایونفر، به علاوه صدای یزدانی که به اوج بلوغ رسیده ، من را به عنوان یکی از دوست داران کارهای یزدانی بسیار خوشحال کرد.

در این آلبوم نیز ، مانند آلبوم های قبل ، بیش از هر چیز با نوستالژی و تنهایی انسان مدرن سر و کار داریم. انسانی تنها ، غرق در دود سیگار کافه و در حسرت روزگار گذشته و عشق از دست رفته.
بیست و یکمدر این آلبوم حضور اندیشه فولادوند ، که پس از تجربه موفق ترانه فیلم “طهران تهران” مهرجویی ، باز هم برای یزدانی ترانه سروده _ و آن هم چه ترانه های نوستالژیک و زیبایی_ نوید همکاری موفقی را در آینده می دهد ، هر چند شاید به پای زوج یزدانی-گلرویی نرسد.

در این آلبوم ، که با دی وی دی تصویری چند کار قبلی یزدانی همراه است ، ۱۰ ترانه گنجانده شده ، که علاوه بر فولادوند ، ترانه هایی از احسان گودرزی ، حسن علیشیری ، علیرضا باران ، علی کمارجی نژاد و قیصر امین پور ارائه شده است. آلبومی خوب برای طرفداران صدای خش دار خواننده نوستالژیای نسل ما.

  • مهدی بردبار/ بیست و یکم

مشترک مطالب مجله ملودی شوید!

4 دیدگاه

  1. من با امید موافق هستم

  2. یادداشتی برآلبوم خاطرات مبهم آخر اثر رضا یزدانی
    هیچ کس سرجای خودش نیست
    آخرین آلبوم رضا یزدانی کاری متفاوت تر از کارهای قبلی اش بود.اما سوالی که پیش می آید اینکه آیا متفاوت بودن آلبوم موسیقی به معنی بهتر بودن آلبوم نسبت به کارهای قبلی است یا نه؟
    برای پاسخ دادن باید دلایل زیر را ارائه کرد و من از میان آنها برخی دلایل را بیشتر و برخی را کمتر شرح می دهم.
    آین آلبوم موسیقی عنوان کارن همایونفر را با خود به همراه دارد.
    همایونفر موسیقی خاص خود را دارد.کارهایش هم خوب است و شنیدنی اما به هیچ عنوان با سبک یزدانی جور در نمی آید.
    مثلا از کسی که تخصص اصلی اش سه تار و موسیقی اصیل است نباید انتظار داشت که در موسیقی پاپ هم زیاد خوب کار کند.در اینجا همایونفر نیز همان مثال را زنده کرده است.
    یزدانی به خاطر آن نوع موسیقی خاص خودش که تاکنون اجرا کرده و نیز به خاطر ترانه هایی که انتخاب میکند توانسته است انتظارات را پاسخ دهد و خاطرات مبهم این موارد را کم دارد و برای همین است که این آلبوم نتوانست ساعت ۲۵ شب شود.این کار شاید هم عمدی باشد ولی به هر حال مخاطب را خوش نمی آید.
    ترانه ها موضوع دیگری هستند.بسیاری از این ترانه ها از جنس ترانه های یزدانی نیستند.اندیشه فولادوند شاعر خوبی است اما دو دلیل در اینجا باعث شده است که انتخاب ترانه های فولادوند به این آلبوم ضربه بزند.۱-شاعره ما به هر حال روح لطیف زنانه دارد و نمیتواند شعر مردانه بسراید.ترانه های مردانه آن نوع ترانه هایی است که رضا یزدانی تا آلبوم ساعت ۲۵ شب و چند مورد دیگر در این آلبوم اجرا کرده است.ترانه های جاندار و نوستالوژی که قابل درک و لمس است.۲-این دلیل که از دلیل اول هم مهمتر است این که ترانه های فولادوند برای دکلمه خوب است.کاری که وی در آلبومی اینکار را انجام داد و من شخصا دوستش دارم.کپی آلبوم را شنیده ام اما متاسفانه نسخه اصلی آن البوم را پیدا نکردم که منتظرم انشاالله در تمام شهرستان ها نیز بشود که پیدایش کرد.
    کسی که آلبوم بوف کور را با همه کیفیت پایین و ناجورش شنیده باشد نخواهد توانست از خاطرات مبهم لذت ببرد.
    سخن آخر اینکه من نمیگویم یزدانی همچنان با یک ترانه سرا و یک نوع ترانه و یک نوع موسیقی را اجرا کند.حتما به یغما گلرویی نیاز نیست که خود یغما گاهی ترانه های بسار ضعیف هم دارد.بلکه میگویم او باید ترانه هایی را انتخاب بکند که با سبک اش بخواند و بر دل همگان بنشیند.شیوه صدا او به بسیاری از ترانه های خاطرات مبهم نمیآید.افکتهایی خاص یزدانی در این آۀبوم به خاطر ترانه ها و نوع موسیقی یا نیست و یا بی معنی و بی موقع است.
    در پایان نیز نظر خود را در مورد امتیاز دهی به کارهای یزدانی به شرح زیر اعلام میکنم.
    ۱-ساعت ۲۵ شب۲-پرنده بی پرنده۳-هیس۴-ساعت فراموشی۵-بوف کور۶-تک آهنگها که امیدوارم روز ییک آلبوم مستقل بشود۷-شهر دل و ۸-خاطرات مبهم.

  3. با سلام و تشکر از مجله خوب شما
    متأسفانه تنها شعر و صدای خواننده دلیل بر کار خوب نیست این آلبوم با توجه به استقبال زیاد طرفداران دچار مشکلات ریتمی عدیده ای است که وجود این مشکلات بسیار تعجب انگیز است چرا که به قولی یک اسم ناما به نام کارن همایونفر تنظیمات این آلبوم را به عهده داشته اند اما جای بسی تأسف است که چنین شخصی فقط خواسته کاری را انجام دهد
    آقای یزدانی از امروز ناقص تر هم خواهند شد چرا که تنظیمات خوب بهروز پایگان را هم نخواهند داشت

  4. مهدی بردبار گرامی، نویسنده ی محترم متن…درست می فرمایید که جدایی از یغما گلرویی آلبوم ساعت فراموشی را با وجود موسیقی جذاب و دوست داشتنی تبدیل به اثری مایوس کننده کرد…اما تعجب من از این است که شما چگونه تکرار همین فاجعه ی شعری را در آلبوم جدید ایشان ندیده اید! کارن همایونفر در این آلبوم خوش درخشیده اما مجدد انتخاب های رضا یزدانی در کلام بی سر و ته اثر را به زوال کشانده است…این جا را دقت کنید:”اما فقط ادامه بده/این روزهای هولناک را/بی نمک/بدون دکمه/ابری…” شما را به خدا از این چه می فهمید؟ کوبیسم کلامی است؟! چه می گوید؟ دو ایراد عمده به این وارد است.اول این که مطلقن بی معناست.مگر آن که به خاطر رضا یزدانی به زور معنایش کنیم! دوم این که دارد از مناسبان عهد عتیق بین زن و مرد به عنوان ارزش حرف می زند..”بدون دکمه!!”…بله،ما با ممیزی امری و دستوری روبرو هستیم که کارش اعمال یک نظریه ی کلان است ولی مردم سالهاست در مناسباتشان تن به این اعمال نظرها نمی دهند.دیگر نگاه به بنیان خانواده بر مبنای مردسالاری و رحمت مرد بر زن خریداری ندارد. حالا آقای یزدانی که ستاره ی شورشی راک هم هستند دارند با این نگاه مرتجع ترانه می سازند!! دوست من تمام ترانه ها ی آلبوم جدید همچنان دچار جمود و بی حالی و مشکلات زیاد ادبی هستند. تشکیل یک تیم کاری موفث در همه جای دنیا امری سخت است.در ایران که دیگر به مراتب دشوارتر.اما رضا یزدانی عزیز دستاورد بزرگ هنری اش را که همکاری با گلرویی بود با اطمینان خاطر بخ کناری گذاشت و نتیجه اش این سقوط غم انگیز موسیقی ایشان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*